głównie o rozumieniu

Moja sympatia do pop-folku nie dość, że nie jest zaraźliwa, to nawet ze zrozumieniem w najbliższym otoczeniu się nie spotyka. Ba, nawet do zrozumienia jest daleko. Po kilku godzinach nocnej podróży samochodowej towarzyszka uznała, że jest na tyle zmęczona, iż, o ile będę w stanie kontynuować jazdę przez jakiś czas bez jej aktywnej obecności, ona się zdrzemnie. Nie mogąc liczyć na rozmowę, postanowiłem umilić sobie drogę muzyką. Do walki ze zmęczeniem i sennością wystawiam zwykle coś dynamicznego. Tym razem padło na twórczość bułgarskich gwiazd. Nie zdołałem chyba jednak nawet jednego utworu wysłuchać – z fotela pasażera dotarł jasny komunikat: precz mi z tym, przy tym nawet spać się nie da…

Pozostając osamotnionym w swych upodobaniach, co czas jakiś pozwalam sobie sprawdzać, co dzieje się na bułgarskiej scenie pop-folk.  W ten sposób trafiłem na Галена next hit  

Image się pani zmienił. Nie bardzo wiem, co mnie tu szczególnie urzeka, ale to kolejny utwór, którego jestem w stanie słuchać w pętli, a jeszcze chętniej oglądać. Raz klip obejrzawszy stwierdziłem, iż tak właśnie jedną z koleżanek wyobrażam sobie na parkiecie. I już miałem z nią właśnie podzielić się tą refleksją, gdy przypomniałem sobie jak różny bywa odbiór tych samych słów czy obrazów. Jak wiele zmienia pryzmat nastawienia, doświadczeń i oczekiwań. Aby uniknąć nieprzyjemności postanowiłem refleksję zachować dla siebie. Z czasem przyszło mi jednak do głowy, aby sprawdzić, czy i ew. jak różni się ten nasz odbiór. Ciągle się nieco obawiam, ale może się skuszę. Wypadałoby pewnie napisać, co ja tu zobaczyłem, ale wolałbym poczekać z publikacją na pozyskanie niezasugerowanych cudzych odbiorów.

Tymczasem, nawiązując do kwestii odmiennego rozumienia, wspomnę o tym co mi do głowy przyszło po zapoznaniu się z wypowiedzią Pacyfki. Najpierw to, co najmniej z meritum ma związku – „mąż powiedział kiedyś taką bardzo mądrą rzecz”. Zapewne niejednokrotnie, ale  ja nie o tym – choć zdarza nam się zapoznawać z różnymi mądrymi wypowiedziami różnego charakteru, odnoszę wrażenie, że nie każdą będziemy w ten sposób referować. A konkretniej mam wrażenie, że aby tak zostać zacytowanym należy utrafić swoją wypowiedzią w przekonania referującego lub do swoich poglądów słuchacza przekonać. Nie słyszałem nigdy, żeby o poglądach, z którymi się nie zgadzamy, mówić „mądrze powiedział”…

Druga kwestia – „miłość stoi w sprzeczności z wolnością”. To boli. Na takie stwierdzenie nie było mnie stać nawet po cichu przed samym sobą, a jednak nie mogę odmówić mu racji. I Pacyfka jest chyba jedyną znaną mi osobą, która potrafi coś takiego powiedzieć publicznie.

Skomentuj

